Ars Cameralis Silesiae Superioris

The Goat, reż. Buster Keaton, 1921 — materiały prasowe organizatora
The Goat, reż. Buster Keaton, 1921 — materiały prasowe organizatora

Filmowi marzyciele, szaleńcy czy rewolucjoniści? — przegląd filmów

13 listopada, 15 listopada, 21 listopada | Kinoteatr RIALTO, Kino Kosmos

Pippi Langstrumpf w filmie Ollego Hellboma mówi: „Nie chcę być damą, wolę być kapitanem morskiej żeglugi”, stając się tym samym ikoną buntu przeciwko ograniczeniom spętanej schematami rzeczywistości. Twarz safandułowatego Bustera Keatona jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych obrazów ery kina niemego, kiedy to bohaterom wolno było mierzyć się ze światem na swój sposób —  trochę tchórzliwy, trochę komiczny. Miś, jako kwintesencja stylu Stanisława Barei, pozostaje znakiem rozpoznawczym tej drogi w polskiej kulturze, która porzuciła wzniosłość i patos na rzecz ironii, dystansu i satyrycznego ujęcia niedociągnięć powszedniości.


The Goat, reż. Buster Keaton, Mal St. Clair, USA 1921, 21 min / Sherlock Jr., reż. Buster Keaton, USA 1924, 45 min

13 listopada G. 19.00 → Kinoteatr Rialto, Katowice, bilety: 15 zł dostępne w kasie kina oraz na stronie filmowa.net

Filmy Bustera Keatona z muzyką na żywo w wykonaniu: Bartka Pieszki (wibrafon), Przemysława Hanaja (gitara) i Tomasza Drozdka (instrumenty świata), zostaną zaprezentowane w zremasterowanej wersji. Przed seansem prelekcję wygłosi Agata Tecl-Szubert.

Buster Keaton, obok Charlesa ChaplinaHarolda Lloyda, należy do najbardziej rozpoznawalnych twórców filmowego slapsticku. Keaton stworzył postać łatwo rozpoznawalną na ekranie, której atrybutami stały się płaski kapelusz, kamienna twarz i pełne ekspresji oczy. W ramach przeglądu zostaną pokazane dwa mniej znane filmy z bogatego dorobku twórcy: The Goat (1921) opowiadający historię włóczęgi omyłkowo wziętego za groźnego przestępcę oraz Sherlock Jr. (1924), którego bohaterem jest skromny kinooperator marzący o alternatywnym losie. Obydwa filmy zostaną pokazane w wersji po kompleksowej rekonstrukcji cyfrowej wykonanej w jednym z najlepszych laboratoriów na świecie L’Immagine Ritrovata pod nadzorem Cineteca di Bologna we współpracy z Cohen Film Collection.


Pippi Langstrumpf, reż. Olle Hellbom, Szwecja/RFN 1969, 100 min

15 listopada G. 19.00 → Kino Kosmos, Katowice, bilety: 12 zł dostępne w kasie Kina oraz na stronie filmowa.net                                

W 1945 roku szwedzka pisarka Astrid Lindgren powołała do życia Pippi Langsrumpf. Pomimo kontrowersji, które wzbudzała, opowieść o niepokornej dziewczynce o anarchistycznym nastawieniu z miejsca podbiła świat. Od samego początku Pippi zapowiadała bunt kobiet i rzeczywiście: szybko stała się ikoną ruchu feministycznego i queerowego. Dzięki filmowi i serialowi, które powstały na przełomie lat 60 i 70., Pippi zyskała twarz Inger Nilsson. Seans poprzedzi spotkanie z Sylwią ChutnikJackiem Podsiadłą.


Miś, reż. Stanisław Bareja, Polska 1981, 110 min

21 listopada G. 19.00 → Kino Kosmos, Katowice, bilety: 12 zł dostępne w kasie Kina oraz na stronie filmowa.net    

Film, do którego na trwałe przylgnęło określenie „kultowy”. Koncertowo zrealizowana komedia, niepozbawiona sporej dawki goryczy, ujawniająca absurdy rzeczywistości PRL. Główną oś narracyjną stanowią zdarzenia towarzyszące powstawaniu filmu Ostatnia paróweczka hrabiego Barry Kenta. Przerysowania, ironicznie zinterpretowane codzienne uciążliwości i karykaturalni bohaterowie stanowią kwintesencję stylu Stanisława Barei, który stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych reżyserów w historii polskiego filmu. Przed seansem prelekcję wygłosi Agata Tecl-Szubert.


Organizatorem przeglądu jest Filmoteka Śląska (Instytucja Filmowa Silesia Film), a jego ideą jest przywołanie z historii kinematografii postaci mających odwagę odmieńców wymykających się normom codzienności. Wszystkie zyskały status legendy. Do czego są nam dziś potrzebni Buster Keaton, Pippi Langstrumpf i słomiana kukła fruwająca nad szarą Warszawą początku lat 80.?

Filmoteka Śląska — jest jedyną w Polsce regionalną filmoteką promującą polską i światową kinematografię. Kluczowe cele realizowane są poprzez zbieranie, opracowywanie i konserwację materiałów filmowych, organizowanie przeglądów, spotkań z twórcami, pokazy plenerowe, udostępnianie filmów oraz książek o tematyce filmowej, a przede wszystkim szeroką, interdyscyplinarną działalność edukacyjną skierowaną do różnych grup odbiorców. Wymarzone miejsce dla kinomanów i miłośników kina analogowego. Filmoteka Śląska jest komórką organizacyjną Instytucji Filmowej Silesia Film.

Więcej aktualności

zamknij