Ars Cameralis Silesiae Superioris

Teatr tańca podczas ⅩⅩⅢ edycji Festiwalu Ars Cameralis

23.11.2014 | Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK

Petra Fornayová i Zdenka Brungot Svíteková są przedstawicielkami niezależnej sceny słowackiego teatru tańca. W przestrzeniach różnych teatrów, ale też w miejscach nieteatralnych, z udziałem wielu artystów, nie tylko słowackich, tworzą spektakle w oparciu o wypracowane przez siebie i wciąż badane techniki ruchu i tańca współczesnego.

Petra Fornayová ukończyła Akademię Sztuk Scenicznych w Bratysławie, a następnie studia taneczne w Düsseldorfie. Uczestniczyła w holenderskich warsztatach MAPA (Moving Akademy for Performing Arts) i była członkiem zespołów Théatre du Mouvement oraz Słowackiej Opery Narodowej w Bańskiej Bystrzycy. Brała udział w wielu projektach tanecznych i teatralnych autorstwa zarówno słowackich, jak i zagranicznych choreografów i reżyserów, a od 2000 roku tworzy własne choreografie. Jako pedagog specjalizuje się w technice tanecznej improwizacji kontaktowej. Od 2001 roku kieruje Słowackim Stowarzyszeniem Tańca Współczesnego, w 2006 roku założyła międzynarodowy festiwal tańca Nu Dance Fest, należący do najważniejszych festiwali tańca współczesnego w Słowacji.

„Objects of Research”:

Spektakl „Objects of Research” to konceptualny projekt, w którym Fornayová poddając w wątpliwość możliwość obiektywnego odbioru spektaklu, próbuje zmierzyć się z problemem dotyczącym manipulacji ludzką percepcją. Publiczność dwukrotnie obserwuje ten sam duet aktorski, w którego wystąpienia wplątane zostają pozornie niepowiązane ze sobą historie i informacje. Widz wciągnięty w pułapkę racjonalnego i emotywnego doświadczenia, swoistą grę z czasem i przestrzenią, sam staje sie przedmiotem badań i obserwacji. 

Zdenka Brungot Svíteková jest tancerką, performerką i nauczycielką. Ukończyła Akademię Sztuk Scenicznych w Bratysławie, a także Szkołę Tańca w Paryżu i Wiedniu. Organizuje liczne seminaria, które koncentrują się na ruchowych technikach teatralnych, improwizacji, kompozycji, technikach somatycznych i analizie ruchu. Wspólnie z norweskim fotografem Geirem M. Brungotem jest współautorką projektu, który łączy elementy tradycyjnego tańca słowackiego i sztuk wizualnych. Jest także współinicjatorką i współorganizatorką poświęconego improwizacji scenicznej festiwalu ImproEvents w Pradze. Zdenka Sviteková publikuje artykuły dla czasopism poświęconych tańcowi i eventom z nim związanych.

„chiens naufragés”:

W najnowszym spektaklu „chiens naufragés” za pomocą kilkuminowych ruchowych impresji Svíteková sugestywnie wprowadza widza w opowieść ujętą w ramy dialektyki brzydoty i piękna, kontroli, równowagi, stabilizacji i wewnętrznego rozchwiania, wreszcie alienacji i potrzeby kontaktu.


WARSZTATY:

Petra Fornayová — Praktyka wykonawcza / partnerstwo

Praktyka wykonawcza jest sposobem na wyjaśnienie jednego z podstawowych zagadnień dotyczących tańca jako sztuki scenicznej. Skupiając się na technice ruchu zapominamy o jednym z kluczowych aspektów pracy scenicznej — o obecności na scenie, o przeżywaniu i reagowaniu. Z tego powodu podczas warsztatów skupimy się na pracy z partnerem (partnerami). Wśród zajęć znajdą się rozgrzewki, ćwiczenia z partnerem / wspólna improwizacja oraz krótka próba ustalenia materiału choreograficznego, podczas której będziemy mogli przyjrzeć się / doświadczyć naszego własnego występu.

Zdenka Brungot Svíteková  Wgląd w moją pracę

Warsztaty te będą okazją do podzielenia się metodami powstałymi przy udziale moich współpracowników w ramach projektów, w które jestem zaangażowana.
W tej chwili w swojej pracy koncentruję się na pojęciu centrowania, odnajdywania stabilności w niestabilnych warunkach. Innym obszarem moich zainteresowań jest zjawisko dotyku i jego wielorakie właściwości. Odkrywanie różnych warstw naszego ciała, odkrywanie drgań, fal, połączeń i rezonansów — w naszych ciałach, pomiędzy nimi, w przestrzeni wewnętrznej i dzielącej te elementy. Dotyk to informacja. To fizyczność, intymność, to zmysłowość, przyjemność, cierpienie, wibracje, fale, rezonans, reakcje chemiczne, oparcie, plastyczność, opór, dawanie, otrzymywanie i przekazywanie dalej. Jednak przede wszystkim dotyk pozostaje jednym z najprostszych, podstawowych i istotnych sposobów samoidentyfikacji i komunikacji. Dotyk, jego obecność lub brak, ma zasadniczy wpływ na naszą fizyczność i psychikę. 

Ilość miejsc na warsztaty ograniczona. Zapisy prowadzi BOW Teatru ROZBARK, e.mail: bow@teatrrozbark.pl, tel.: 32 428 13 11.


Program:

godzina: 10.00 — 11.30
warsztaty: Petra Fornayová, Performance practice and partnering
WSTĘP WOLNY

godzina: 14.30 — 16.00
warsztaty: Zdenka Brungot Svíteková, Insight into my work
WSTĘP WOLNY

godzina: 19.00
spektakle:

Objects of Reseaerch — reż. Petra Fornayová
Chiens Naufragés — reż. Zdenka Brungot Svíteková
BILETY: 10 i 20 zł.

Bilety dostępne za pośrednictwem Ticketpro.pl, Ticketportal.pl oraz Biletomat.pl

Więcej aktualności

zamknij