Ars Cameralis Silesiae Superioris

Industriada

2013 — nadal | Województwo Śląskie

Instytucja Kultury Ars Cameralis już czterokrotnie angażowała się w organizację projektów artystycznych w ramach Święta Szlaku Zabytków Techniki — Industriada.

Droga Przemysłowa 13

W 2013 roku wraz z niemieckim artystą Stephanem Strouxem stworzyliśmy projekt zatytułowany „Droga Przemysłowa13”, który za pomocą multimedialnych instalacji opowiadał o historii przemysłu i pracy. Na wystawę złożyły się prace śląskich i niemieckich artystów: Sławomira Rumiaka, Piotra Wójcika, Wojciecha Kucharczyka, Arkadiusza Goli, Andrzeja Tobisa, Marii Wnęk, artystów sztuki naiwnej, Barbary Siewert, Thomasa Vossbecka, Marka Schovanka, Bastiana Marisa,  których działalność nierozerwalnie związana jest z obszarami przemysłowymi Zagłębia Ruhry i Górnego Śląska.

Struktura wystawy opierała się na 13 stacjach, przez które przechodził widz w swojej peregrynacji po terenie byłej huty. Ostatnią i zarazem najważniejszą stację stanowiła główna hala huty, gdzie koncentrowała się większość prac zaproszonych artystów.

Głównym medium, za pośrednictwem którego przekazywana była idea wystawy stanowiły sztuki wizualne, w tym: malarstwo, projekcje wideo, instalacje wykorzystujące rzeźbę oraz wideo, wystawę fotografii, performance, instalacje dźwiękowe.

Serce zaczyna z wolna bić… Industriada 2014

Po raz drugi Instytucja Ars Cameralis miała okazję zagościć w budynku starej Walcowni w czerwcu 2014r. Mieliśmy okazję zobaczyć, w jaki sposób Walcownia powoli wraca do dawnego blasku. Jak jej „serce zaczyna znów z wolna bić….”. Postanowiliśmy stworzyć projekt, który z jednej strony odwoływać się miał do historii i kontekstu tego miejsca, z drugiej upamiętni tę przestrzeń jako miejsce pracy, symbol regionalnego dziedzictwa i niejako w nowej formie przywróci je do świadomości mieszkańców Śląska.


Szukamy dźwięków przeszłości, odnajdujemy echa przeszłości… — niniejsze hasło, myśl przewodnia stało się podwaliną naszej koncepcji.


W odniesieniu do niej, a także wykorzystując ocalałą bogatą architekturę i fascynujące wnętrze starej Walcowni, twórcy związani z Akademią Sztuk Pięknych w Katowicach na nasze zaproszenie stworzyli wystawę zatytułowaną Miejsce na oddech, złożoną z kilku niezwykłych prac, które w niekonwencjonalny sposób za pomocą aranżacji świetlnych, projekcji multimedialnych i instalacji artystycznych animowały industrialną przestrzeń Walcowni. Tematy podejmowane przez artystów oscylowały, między innymi, wokół refleksji nad poszukiwaniem przestrzeni alternatywnej i procesem odradzania, iluminacji, a także widzenia Śląska przez pryzmat urządzeń, czy też próby wychodzenia z ciemności i łagodnego przebudzenia w światłości. W bezpośredni sposób idee te nawiązywały dodatkowo do kontekstu przestrzeni Walcowni. Instalacje artystyczne, będąc swobodnym komentarzem na temat otaczających nas zjawisk, dzięki artystycznym gestom oddały jednocześnie specyfikę i pamięć tego miejsca.

Atmosfera pracy, jaką można wciąż poczuć w tej przestrzeni, zainspirowała z kolei  twórców związanych z Biurem Dźwięku Katowice. Eksperymenty muzyczne, sesje i mini koncerty zaproponowane przez usytuowanych wśród starych maszyn Walcowni muzyków odwoływała się do specyfiki i charakteru pracy zespołowej w przestrzeni industrialnej, pracy na stanowiskach, przy taśmie. Melodie, dźwięki i odgłosy, jakie powstały podczas tych działań były nie tylko próbą zapanowania nad dźwiękiem w warunkach przemysłowych, ale także artystyczną dedykacją dla industrialnych brzmień i odgłosów wykonywanych niegdyś w tym miejscu, ich swoistą transpozycją z przeszłości w teraźniejszość.

W przemysłowy i dźwiękowy kontekst starej Walcowni wpisane zostały również warsztaty artystyczne dla dzieci przygotowane i prowadzone przez grupę Imaginarium. Przedmioty, które najmłodsi uczestnicy mogli stworzyć w tym dniu w Walcowni łączyły w sobie cechy zarówno instrumentu, jak i zabawki. Jednocześnie każdy z nich  Rurobot  zaklinacz żywiołów, Perpetum Mobilek czy niezwykle w wyrazie koszulki zostały wykonane w oparciu o detale, które można znaleźć w Walcowni. Śrubki, wahadełka, lasery, przyciski, tryby, tarcze i dźwignie wypełniły kolorowe prace jako motyw przewodnie dziecięcych kreacji.

Artystycznym wydarzeniom/akcentom przygotowanej prezentacji towarzyszył program edukacyjny, skupiający się na historii huty i budynku Walcowni.

HOMO FABER / HOMO LUDENS — Industriada 2015 w Walcowni Cynku w Katowicach

Motyw pracy towarzyszący  INDUSTRIADZIE 2015 — Święcie Szlaku Zabytków Techniki stał się inspiracją dla wydarzeń prezentowanych w Walcowni Cynku w Katowicach. Praca w jej różnych odsłonach, ale i wypoczynek czas, w którym człowiek oddaje się zabawie to tematy podejmowane przez twórców i pomysłodawców tegorocznego programu.

Za pomocą kilku obszarów tematycznych: sztuki, muzyki, industrialu, dziedzictwa i warsztatów opowiedzieliśmy o człowieku i jego doświadczeniach w pracy i zabawie. Homo ludens / homo faber. 

Program przygotowany został przez Instytucję Kultury Ars Cameralis we współpracy z Walcownią — Muzeum Cynku w Katowicach.

Rozruch maszyn — Industriada 2016 — widowisko plenerowe „Symfonia Hutnicza” w Czeladzi

Plenerowy spektakl „Symfonia Hutnicza” Theater Titanick, koncerty ErithThe Party Is Over oraz Baasch, a także zwiedzanie Galerii Sztuki Współczesnej „Elektrownia”, warsztaty dla dzieci, food trucki, strefa chilloutu, projekcje filmów i fotografii o przemysłowych legendach — to program Rozruchu Maszyn przed INDUSTRIADA 2016 — Święto Szlaku Zabytków Technki, który miał miejsce w Czeladzi.

Wyjątkowe widowisko Teatru Titanick z Münster (Niemcy) zainaugurowało w Industriadę 2016 w Galerii Sztuki Wspólczesnej „Elektrownia”, części dawnej KWKW Saturn.  

Rozruch maszyn w tym obiekcie to efekt współpracy Województwa Śląskiego, Miasta Czeladź i Ars Cameralis Silesiae Superioris

zamknij