Ars Cameralis Silesiae Superioris

Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak
Fot. Radosław Kaźmierczak

Hawaikum. Sny, które powstały w głowach niepozornych ludzi

5.11. — 25.11.2016 | Galeria Szara

„(…) Miało być ładnie, tak bardzo chcieliśmy”. /Filip Springer, Brakujące słowo, w: Hawaikum. W poszukiwaniu istoty piękna

Fotografie prezentowane na wystawie pokazują świat, który narodził się z tęsknoty za pięknem, świat, który wyrósł z potrzeby urozmaicenia otaczającej nas rzeczywistości, najbliższej okolicy, do której zdążyliśmy się przyzwyczaić i która zwyczajnie zaczęła nas nudzić. Każdy z nas zna ten przymus meblowania na nowo: układania książek, przesadzania kwiatów, przestawiania wszelkiego rodzaju bibelotów; przymus, który dosyć śmiało przenosimy ze sfery prywatnej do publicznej. Spójrzmy tylko, z jaką fantazją poczynają sobie miejscy ogrodnicy, obsadzając rabaty wymyślnymi roślinami. Wystarczy przywołać katowicki rynek: kiedy latem pojawiły się na nim cztery dorodne, piękne palmy, na twarzach mieszkańców pojawił się uśmiech. Czy był to jednak uśmiech pełen zachwytu, czy delikatnego zażenowania — to inna sprawa.

Autorzy tego fotograficznego eseju — Agata PankiewiczMarcin Przybyłko — od kilku lat fotografują różne obiekty, często egzotyczne, niepasujące do krajobrazu, zapożyczone… Zafascynowała ich, jak wspomina Pankiewicz, „niczym nieskrępowana inwencja autorów, ich niepohamowana chęć uatrakcyjnienia pejzażu i ściągnięcia uwagi otoczenia”. Daleko jednak tym fotografiom do krytyki swojego podmiotu. Autorzy nie używają ironii, nie wskazują palcem i nie mówią: „to jest złe, tak nie powinno być”. Przyglądają się swoim obiektom z antropologicznym zaciekawieniem, ale też z humorem oraz — co ważne — ogromną czułością. Zwróćmy uwagę: na tych fotografiach prawie w ogóle nie ma ludzi, a nawet jeśli się pojawiają, to nie na nich skupia się uwaga fotografów. PankiewiczPrzybyłko nie chcą bowiem pokazywać poszczególnych historii, w ramach wystawy chcą raczej przedstawić odbiorcy swoiste zwierciadło, w którym zobaczy on przede wszystkim własne odbicie, własną mentalność. W końcu także my jesteśmy owymi „niepozornymi”, śniącymi swoje sny o pięknie.

Fotografie, które znalazły się na wystawie, są ważną częścią opracowania publikacji Hawaikum. W poszukiwaniu istoty piękna, zredagowanej przez Monikę KozieńMartę Miskowiec z Muzeum Historii Fotografii oraz Agatę Pankiewicz. W książce znalazły się także teksty autorstwa m.in. Ziemowita Szczerka, Filipa Springera, Dariusza Czai, Jana SowyJózefa Tischnera. Publikacja została wydana w 2015 roku przez Muzeum Historii Fotografii, ASP w Krakowie i Wydawnictwo Czarne. Na potrzeby wystawy w Galerii Szarej w ramach Festiwalu Ars Cameralis 2016 powstało kilka nowych fotografii. 

Organizator

zamknij