Ars Cameralis Silesiae Superioris

Ilya & Emilia Kabakov. Angelology

25.11.2011 — 05.01.2012 | Galeria ASP w Katowicach "Rondo Sztuki"

Angelology to nowy projekt instalacji totalnej, autorstwa Ilyi i Emilii Kabakov

Projekt ten za punkt wyjścia obiera ludzkie wyobrażenie i romantyczne wizje aniołów, przedstawiając je na obrazach oraz w formie instalacji, które absorbują całą przestrzeń ekspozycyjną. 

IlyaEmilia Kabakov są jednymi z bardziej cenionych rosyjskich artystów współczesnych. W 2008 r., po dwudziestu latach po opuszczeniu kraju, artyści po raz pierwszy zaprezentowali swoją „instalację totalną” na wystawie, otwierającej Centrum Sztuki Współczesnej Garage w Moskwie. Natomiast ich ekspozycja „Incydent w muzeum i inne instalacje” w Państwowym Muzeum Ermitażu w Sankt Petersburgu w 2004 r. była pierwszą wystawą żyjących rosyjskich artystów w tym miejscu. 

Obecnie, mieszkając w Ameryce, Ilya Emilia Kabakov współpracują w otoczeniach, które łączą elementy codzienności z konceptualnymi i historycznymi narracjami. Ich twórczość jest głęboko zakorzeniona w społecznym i kulturalnym kontekście sowieckim, w którym wzrastali, zawiera jednakże uniwersalne przesłanie, które to z wielką mocą uderza publiczność na całym świecie. Od wczesnych lat dziewięćdziesiątych tworzą złożone instalacje, które łączą w sobie odniesienia do historii, sztuki, literatury i filozofii. Wiele z ich dzieł koncentruje się wokół kreacji fikcyjnych postaci i skomplikowanych sytuacji. Częstą „podporą ich sztuki” jest osobiste zainteresowanie opowiadaniem i fantastyką. Ilya Kabakov ukuł zwrot „instalacja totalna” by opisać wszechogarniające widza otoczenie, w którym panuje atmosfera całkowitego zaabsorbowania znajdującymi się w nim pracami. Choć znany jest najbardziej z wielkoformatowych i szeroko pojętych instalacji, w jego dorobku odnaleźć można również cykle obrazów. 

Ilya Kabakov pisał o „aurze, która pochodzi z twojej przeszłości” jako o tym, co „zatrzymuje nas od zatopienia się w zapomnieniu, i o tym, co nazywamy naszą kulturą, naszym światem wewnętrznym”. Świat wewnętrzny, o którym wspomina, wyrażony jest w ich pracach kolorem białym  podążając za tradycją artystów i pisarzy rosyjskich, którzy ustanowili więź pomiędzy bielą a idealnym stanem duszy (w tym najsławniejszego: Kazimierza Malewicza, który użył tej barwy w swoim obrazie pt. „Biały kwadrat na białym tle” z 1918 r., aby przedstawić stan czystego odczucia i percepcji). Dzieła artystów są także silnie związane z pojęciem utopii, (jako, że oboje spędzili większą część życia w tym, co miało okazać się ostatecznie przegraną sowiecką utopią) i próbują odkryć, czy kiedykolwiek istniała lub czy mogła istnieć, nie odbierając przy tym optymizmu i wiary w jej potencjał. 

Prace małżeństwa Kabakov znajdują się w kolekcjach najsławniejszych muzeów na świecie, takich jak: MoMA w Nowym Jorku, Tate Modern w Londynie i Centrum Pompidou w Paryżu, prezentowane były również w takich miejscach jak Hirshhorn Museum w Waszyngtonie, Stedelijk Museum w Amsterdamie, Documenta IX, Whitney Biennale w 1997 r. i Państwowym Muzeum Ermitaż w Sankt Petersburgu. W 1993 r. reprezentowali Rosję na 45. Biennale w Wenecji, prezentując instalację „Czerwony pawilon”. Ilya i Emilia Kabakov zrealizowali także wiele ważnych, publicznych projektów w całej Europie i otrzymali liczne nagrody oraz wyróżnienia, między innymi: medal przyjaźni od rosyjskiego prezydenta w 2009 r., Premium Imperiale w 2008 r., nagrodę im. Oskara Kokoschki w Wiedniu w 2002 r. i prestiżową Chevalier des Arts et des Lettres przyznawaną przez Ministra Kultury Francji w Paryżu w 1995. Małżeństwo Kabakov żyje i tworzy na Long Island w Stanach Zjednoczonych.

/ Seamus Kealy, kurator 

Wystawa powstała dzięki uprzejmości Centrum Sztuki The Model z Irlandii. 

Organizowana była w ramach ⅩⅩ Festiwalu Ars Cameralis 2011.

Organizator

Patroni medialni

zamknij