Ars Cameralis Silesiae Superioris

Keaton Henson. Wystawa

13.11.2015 — 31.12.2015 | Muzeum Śląskie

Wystawa w ramach ⅩⅩⅣ Festiwalu Ars Cameralis 2015

Twórczość artysty, na którą składają się przede wszystkim rysunek i rzeźba, to intrygująca, unikalna mieszanka pogłębio­nej refleksji, melancholii i specyficznego humoru. Henson to artysta wręcz chorobliwie fascynujący się odmiennością, nieposkromioną dziką naturą człowieka, emocjonalnymi ranami — dlatego też w jego pracach odczuwa się nastrój niepokoju. Artysta bowiem sytuuje się na pozycji obserwa­tora (by nie powiedzieć podglądacza). Jego sztuka powstaje w reakcji na to, co widzi na co dzień: świat pozorów wypełniony bylejakością, skompli­kowany, zawiły, intrygujący. Keaton Henson próbuje go zbadać, pokazując odbiorcy ciemną stronę naszego życia.

Prace Hensona są swoistą trawestacją urokliwych, acz jednocześnie niepokojących opowieści z innego świata: świata dzie­cięcej wyobraźni, która została przydeptana przez świat dorosłego. Jego dzieła, a zarazem on sam (jak może się zdawać) mówią o tym samym: bo­haterowie jego prac to zrezygnowani, torturowani i zdezorientowani ludzie przepełnieni paraliżującym lękiem — tym samym, z którym Keaton Henson zmaga się na co dzień.

Pierwsza ważna i dostrzeżona przez krytykę wysta­wa Keatona Hensona odbyła się w styczniu 2013 roku w Pertwee Anderson & Gold Gallery w londyńskim Soho. Po całkiem dużym sukcesie wystawy galeria ta zaczęła reprezentować artystę na arenie międzynarodowej. Bio­rąc pod uwagę niektóre z doniesień prasowych, niektórzy mogli się zasta­nawiać na ile obraz „strapionego, zranionego pustelnika” nie jest w jakimś stopniu wymyślony na potrzeby PR (z pewnością wizerunek ten składa się na jego popularność, czy wręcz kult, którym cieszy się wśród fanów mu­zyki). Jednak wystawa „Hithermost” otwarta w 2013 roku w Soho rozwiała wszystkie wątpliwości. Nie była to bowiem (jak się spodziewano) wystawa pozera, ale interesująca prezentacja poważnego, dojrzałego i fascynują­cego artysty. Sam Parker na łamach Huffington Post pisał: „podczas gdy fani jego muzyki modlą się, aby częściej występował na żywo, wyjeżdżał na trasy koncertowe i przezwyciężył swoją niechęć do promocji, każdy, kto miał okazję zobaczyć wystawę „Hithermost” ma nadzieję, że nigdy nie porzuci sztuk plastycznych, jak wielką i rozpoznawalną gwiazdą muzyki by nie był”.

Wystawa ta zaprosiła widzów do bezprecendensowego wglą­du w życie artysty-pustelnika, który dopiero co postawił się w sytuacji twarzą w twarz ze swoją publicznością. Prace składające się na ten cykl dokumentują niemal pełne spektrum środków: poezję, malarstwo, rzeźbę, ceramikę aż po rysunek. O wystawie pisały nie tylko media cieszące się międzynarodowym uznaniem jak The Huffington Post czy The Indepen­dent Arts, ale też The Guardian czy Vogue.

Na wystawie w Katowicach nasza publiczność mogła zobaczyć niektóre ze wspomnianych  prac, jak i całkowicie nową i niezwykle przewrotną serię  “Mother Tongue” traktującą o śmierci, smutku, hipokryzji, moralności, pragmatyczności czy samotności. Wszystkie wybrane przez kuratora wystawy — czyli samego Keatona Hensona.


Kurator Wystawy: Keaton Henson

Opracowanie: Ewa Surowiec, Jakub Swat, Marek Zieliński


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Organizator

Nasi partnerzy

zamknij