Ars Cameralis Silesiae Superioris

Kishin Shinoyama. Atokata/Ślady

21.11.2012 — 20.01.2013 | Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach

Wystawa odbyła się w ramach ⅩⅩⅠ Festiwalu Ars Cameralis 2012 w Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach

„11 marca 2011 roku, godzina 14:46. Natura dokonała samozniszczenia z przytłaczającą energią. Nigdy wcześniej nie oglądaliśmy podobnego widoku — krajobrazu, w którym i życie, i śmierć doświadczane były w tym samym momencie. Była to chwila, kiedy zrozumieliśmy, jak irracjonalne może być życie. Natura stworzyła nową naturę. I nie był to kaprys Boga, ani też przerażające piekło — był to raczej widok podniosły, wypełniony spokojną ciszą. Mogłem tylko przypatrywać się temu z pokorą, przejęty grozą wobec potęgi natury”.
/Kishin Shinoyama

Katastrofy to japońska codzienność. Od następujących po sobie sztormów i trzęsień ziemi do Hiroshimy i Nagasaki — Japonia to kraj ustawicznie równany z ziemią i odbudowywany. Zeszłoroczne trzęsienie ziemi i tsunami było jednak wyjątkowe w swojej gwałtowności i rozległości. W miejsce akcji wkroczył Kishin Shinoyama, rejestrując rozczłonkowane drzewa, poskręcane kawałki metalu, roztrzaskane kamienie. Artysta wyabstrahował z barwnego rumowiska obrazy pozwalające dostrzec kreatywną siłę destrukcji.

Kishin Shinoyama to jeden z najważniejszych japońskich fotografików, dotąd kojarzony głównie z fotografią aktu. Na jego najnowszy projekt składa się cykl wielkoformatowych zdjęć dokumentujących krajobrazy Tohoku, najbardziej zniszczonej części Japonii. Cykl Atokata, czyli Ślady to jedna z najważniejszych, obok berlińskiego projektu Leiko Ikemury, wizualnych wypowiedzi na temat marcowego kataklizmu. Wystawa towarzysząca ⅩⅩⅠ edycji Festiwalu Ars Cameralis była jego pierwszą prezentacją w Europie.


Wystawa została objęta patronatem honorowym Ambasady Japonii w Polsce.




Organizator

zamknij