Ars Cameralis Silesiae Superioris

fot. Radosław Kaźmierczak
fot. Radosław Kaźmierczak
Alex Grein, fot. Radosław Kaźmierczak
Alex Grein, fot. Radosław Kaźmierczak
Fabien Marques, fot. Radosław Kaźmierczak
Fabien Marques, fot. Radosław Kaźmierczak
Dominik Ritszel, fot. Radosław Kaźmierczak
Dominik Ritszel, fot. Radosław Kaźmierczak
fot. Radosław Kaźmierczak
fot. Radosław Kaźmierczak
fot. Radosław Kaźmierczak
fot. Radosław Kaźmierczak
fot. Radosław Kaźmierczak
fot. Radosław Kaźmierczak
fot. Radosław Kaźmierczak
fot. Radosław Kaźmierczak
fot. Radosław Kaźmierczak
fot. Radosław Kaźmierczak
fot. Radosław Kaźmierczak
fot. Radosław Kaźmierczak
fot. Radosław Kaźmierczak
fot. Radosław Kaźmierczak
fot. Radosław Kaźmierczak
fot. Radosław Kaźmierczak
fot. Radosław Kaźmierczak
fot. Radosław Kaźmierczak

Mikrogramy. Interwencje przestrzenne

26.10. — 30.11.2018 | Muzeum Zamkowe

Wystawa w ramach projektu Kulturatrium

Wystawa jest efektem spotkania trojga artystów: Alex Grein (Niemcy), Fabiena Marquesa (Francja) oraz Dominika Ritszela (Polska). Artyści zostali zaproszeni przez Instytucję Kultury Ars Cameralis na rezydencję artystyczną, w ramach międzynarodowego projektu Kulturatrium, obejmującego współpracę regionów Trójkąta Weimarskiego: Województwa Śląskiego, Nadrenii-Północnej Westfalii oraz Regionu Hauts-de-France. W ramach tegorocznej edycji projektu artyści przygotowali prace prezentowane w formie interwencji artystycznych w przestrzeniach historycznych Muzeum Zamkowego w Pszczynie.

Muzeum Zamkowe w Pszczynie dzięki swej kolekcji oraz historii wpisuje się w pejzaż odzwierciedlający wszystkie systemy wartości i złożone losy Europy Środkowej. Pozwala na zagłębienie się w przestrzeń, której dominującym elementem jest specyficzny kształt czasu, narzucający coś, co możemy zdefiniować jako zmęczenie obrazem i tradycją. Stara się nas usidlić, lecz zarazem przeszywa i wywołuje w nas drżenie. Efekt odrealnienia obrazu rzeczywistości naznaczony jest syndromem wyczerpania, zmęczenia klasyczną tradycją obrazu. Z drugiej zaś strony dzieła pokrywające ściany pszczyńskiego zamku, wzbudzają w nas potrzebę zgłębienia czasu przeszłego. Odrealnionego, hipnotyzującego, wywołującego w nas potrzebę ucieczki. Zaproszenie artystów do tej przestrzeni nie jest próbą zdekonstruowania tej rzeczywistości, lecz nade wszystko zderzenia nowej wyobraźni z fantasmagoryczną wizją przeszłości. To nowe spojrzenie. Wielkie wyzwanie. Próba „zminiaturyzowania” czasów zwiastujących upadek, porażkę, katastrofę.

Marek Zieliński
* Mikrogramy nawiązują do książki
Roberta Walsera Mikrogramy (Korporacja Ha!art, Kraków 2013)  

Artyści biorący udział w projekcie wraz z opisem zrealizowanych prac:

Alex Grein

Alex Grein urodziła się w 1983 roku w Kolonii. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Düsseldorfie u Andreasa Gursky’ego. Jej twórczość prezentowana była m.in. w Düsseldorfie (w KIT – Kunst im Tunnel i Philara Collection) oraz w International Museum Of Modern Art Lanzarote. W 2016 roku była laureatką stypendium w dziedzinie sztuk wizualnych związku MKK, a w 2018 roku beneficjentką Funduszu dla Młodych Artystów Kunststiftung NRW. Od 2018 roku wykłada na Akademii Sztuki Mediów w Kolonii.

Instalacja Grein to reakcja na architekturę Muzeum Zamkowego, pewnego rodzaju gra z rzeczywistością. Artystka odnosi się do Gabinetu Miniatur, zawdzięczającego swoją nazwę kolekcji ok. dwustu miniaturowych portretów i płaskorzeźb, które Artystka z mikroskopijną dokładnością sfotografowała, by następnie pokazać ich powiększone fragmenty. Grein wykorzystuje możliwości fotografii jako medium, które pozwala zredefiniować pojęcie proporcji. Sprowadzając wymiary Gabinetu Miniatur do poziomu absurdu, Artystka bada możliwości percepcyjne i myślowe publiczności. Na innych pracach dostrzec można wybrane przestrzenie Muzeum Zamkowego w Pszczynie, wyświetlone na ekranie smartfona. Na wyświetlaczu ustawione zostały miniaturowe szklane obiekty, które prawie niezauważalnie wtapiają się w tło cyfrowej fotografii. Powstaje w ten sposób symbioza obiektu i jego odbicia.

Fabien Marques

Fabien Marques urodził się w 1982 roku w Pau we Francji, mieszka i pracuje w Dunkierce. Ukończył Glasgow School of Art i Hogeschool Sint-Lukas w Brukseli. Jego prace prezentowane były na licznych festiwalach i wystawach, m.in. Street Level Photoworks w Glasgow czy Galerie CC w Malmö, był także gościem Kopenhaskiego Festiwalu Fotograficznego i Biennale Sztuk Wizualnych w Glasgow. Jego fotografie ukazały się w angielskim magazynie „Photoworks”. W ostatnim czasie był rezydentem-stypendystą Atelier Wicar w Rzymie. Jego prace prezentowane były w ramach Salonu Montrouge w 2018. Wykłada na Uniwersytecie w Lille 3 i stale współpracuje ze stowarzyszeniem Fructôse, wspierającym artystów na terenie Dunkierki.

Przyjmując za punkt wyjścia posąg, od którego bierze nazwę apteka „Pod Murzynem”, Fabien Marques stworzył instalację składającą się z kilku interwencji. Będąc zarówno kuratorem, jak i artystą, nadaje nowy kontekst dziełom pochodzącym ze zbiorów Muzeum Zamkowego w Pszczynie i łączy je z własnymi pracami, które stworzył podczas rezydencji. Marques reinterpretuje historię rodu książęcego von Pless. Postać Murzyna staje się centralną częścią rozważań na temat reprezentacji i relacji władzy.

Dominik Ritszel

Dominik Ritszel urodził się w 1988 roku. Ukończył ASP w Katowicach. W 2014 roku był stypendystą Młodej Polski, a rok później został laureatem nagrody głównej Trieste Contemporanea Award. Magazyn „Forbes” wyróżnił go w plebiscycie 30 under 30 Europe w kategorii ARTS. Jego prace pokazywane były w ramach międzynarodowych festiwali i przeglądów video takich jak: Les Rencontres Internationales (Gaîté Lyrique, Palais de Tokyo w Paryżu), Proyector, International Video Art Festival czy FIPA 29’ w Biarritz. Brał udział w licznych wystawach grupowych. W 2016 roku reprezentował Polskę podczas Biennale Balticum w Finlandii. Indywidualne wystawy prezentował w galeriach: CSW Kronika w Bytomiu, Baszcie Czarownic w Słupsku, Bank Pekao Project Room w Warszawie czy Studio Tommaseo w Trieście.

W prezentowanym cyklu instalacji wideo „Dzikie serca” Dominik Ritszel podejmuje próbę problematyzacji etyki praktyk łowieckich i współczesnego stosunku do przyrody, a także fantazmatu myślistwa i polowania; zastanowi się nad potęgą ludzkiej siły oraz woli okiełznania przyrody i tego konsekwencjami. Zgromadzone w pszczyńskim zamku myśliwskie trofea i opowiadana przez nie historia zostaną poddane próbie, która odsłoni niepokojącą dynamikę relacji człowieka i zwierzęcia.

Organizator

Nasi partnerzy

zamknij