Ars Cameralis Silesiae Superioris

Oblicza Rolanda Topora. Wystawa linorytów i plakatów

12.11.2007 — 07.01.2008 | Galeria ASP Rondo Sztuki

Wystawa w ramach ⅩⅥ Festiwalu Ars Cameralis 2007

Wystawie linorytów i plakatów Rolanda Topora z kolekcji Atelier Clot, Bramsen  & Georges w Paryżu i kolekcji prywatnej Marie Binet towarzyszyła wystawa prac dedykowanych artyście — Hommage à Roland Topor Pan Topor dziś nie przyjdzie, w której udział wzięli polscy artyści: Paweł Althamer, Mirosław Bałka, Izabela Gustowska, Grzegorz Klaman, Grzegorz Sztwiertnia, Szymon Kobylarz. Obie wystawy odbyły się w Galeria ASP Rondo Sztuki w Katowicach, a towarzyszył im film dokumentalny Sny Topora w reżyserii Gerharda Thiela.

Wystawy stanowiły rdzeń interdyscylinarnego kolażu wydarzeń wokół twórczości Rolanda Topora, łączącego spotkania literackie, koncert, projekcje filmowe i sztuki teatralne. Różnorodny i wielowymiarowy program pozwolił festiwalowej publiczności zobaczyć różne oblicza artysty. Unia Teatr Niemożliwy zaprezentowała spektakl Toporland, natomiast aktor i muzyk Pasquale d’Inca zachwycił widowiskiem z piosenkami ToporaKropka nad i. Opowieść o losach sceptyka Proutto i jego relacji z bogiem Zoasów snuł teatr marionetek Compagnie Miettes de Spectacles w spektaklu Święty Proutto w reżyserii Elżbiety Jeznach. Natomiast w Kinoteatrze Rialto widzowie mogli zapoznać się z filmami współtworzonymi przez Rolanda Topora: Ślimaki (1965, reż. René Laloux), Dzika planeta (1973, reż. René Laloux), Markiz (1989, reż. Henri Xhonneux ) oraz ze spektaklem Teatru Telewizji Zima pod stołem (1996) w reżyserii Ewy Pytki-Chylareckiej.

O artyście:

Roland Topor (1938 — 1997) urodzil się we Francji w rodzinie żydowskiej, pochodzącej z Polski. W 1964 roku ukończył w Paryżu École Nationale des Beaux-Arts. Od 1958 publikował rysunki, współpracując m.in. z głośnym pismem satyrycznym Hara-Kiri. W 1962 rok, chcąc zerwać z etykietą surrealisty, wraz z Arrabalem, JodorowskymJacques’em Sternbergiem, założył legendarną Grupę Paniczną. W latach 60. uczestniczył w jej wystawach i spektaklach oraz projektach międzynarodowej grupy Fluxus. Zdobył popularność jako autor groteskowych rysunków. Prozaik, poeta, dramaturg, scenarzysta, reżyser teatralny, scenograf, aktor i twórca programów telewizyjnch, autor licznych ilustacji oraz plakatów. 

Topor był odbierany jako twórca czarnego humoru, jego grafiki i plakaty są ironiczną, doskonale wykorzystującą tradycyjne kody sztuki, odpowiedzią na absurd nie tylko historii, ale i absurdalne fałszowanie w niej tego, co intymne, ukryte, bezbronne, najbardziej prywatne. Protest przeciwko degradacji wszystkich mitów kultury europejskiej był obroną potrzeb najniższych i pierwotnych, strachu jako prawa do życia. Artysta wywarł ogromny wpływ zarówno na dyskusję o sferze obyczajowej sztuki, jak i na poszukiwania formalne w zakresie technik ilustracyjnych i graficznych.   

Topor na swój sposób był moralistą, nienawidzącym hipokryzji i konformizmu. Przekonanie o fatalizmie ludzkiego losu kazało mu przełamać wszelkie tabu w złudnej nadziei odnalezienia sensu życia. Uważał, że nonsens najlepiej odzwierciedla rzeczywistość.”

/ Agnieszka Taborska, badaczka twórczości Topora

Program wydarzeń

11 listopada 2007

godz. 17.00      Spektakl teatru marionetek Święty Proutto

godz. 18.00      Oblicza Rolanda Topora — przegląd filmowy 


12 listopada 2007

godz. 17.00      Wernisaż wystawy Pan Topor dziś nie przyjdzie

godz. 18.00      Spektakl Kropka nad i

godz. 19.00      Oblicza Rolanda Topora — przegląd filmowy 


13 listopada 2007

godz. 11.00      Spotkanie z Marie BinetAgnieszką Taborską

godz. 18.00      Spektakl Toporland

godz. 19.30      Dyskusja Wokół twórczości Rolanda Topora z udziałem Jana Gondowicza, Marie Binet, Nicholasa Topora, Giny Kehayoff, Pasquale d’Inca, prowadzenie Agnieszka Taborska


Organizator

Nasi partnerzy

Patroni medialni

zamknij