Ars Cameralis Silesiae Superioris

Simon Yotsuya i przyjaciele, czyli Bellmer w Japonii

1 — 31.10.2010 | Muzeum Śląskie w Katowicach

Na Śląsku od lat dużo się mówi o Hansie Bellmerze, a wciąż nie wiadomo zbyt wiele o twórczym poruszeniu, które wywołał artysta w Japonii. To właśnie w kraju, zwanym „krainą lalek” (land of the dolls), bellmerowska estetyka zainspirowała kilka pokoleń artystów i pozostawiła znaczący ślad w kulturze masowej.

Na wystawie przygotowanej przez Ars Cameralis prezentowana jest twórczość i sylwetka Simona Yotsuya  artysty, który ów trend zainicjował. 21-letni Simon Yotsuya spotkał się z twórczością Bellmera w 1965 roku za pośrednictwem Tatsuhiko Shibusawy, zafascynowanego surrealizmem tłumacza literatury francuskiej. Yotsuya, postać niezwykle barwna i charyzmatyczna, jako członek grupy awangardowego Jokyo Gekijo (Situation Theater) zgromadził wokół siebie najświetniejsze postaci japońskiej kultury tamtych czasów.

Wystawa Simona Yotsuya na Śląsku ma charakter wyjątkowy i symboliczny. Sam artysta traktuje ją jako swego rodzaju pielgrzymkę do miasta swojego mistrza. W Muzeum Śląskim zobaczyć będzie można oryginalne lalki Simona i jego uczniów, materiały ilustrujące drogę artysty do lalki Bellmera, a także znakomite fotografie autorstwa legendarnych Eikoh Hosoe i Kishina Shinoyamy.

/ Sławomir Rumiak / Takio Sugawara, kuratorzy wystawy


Simon Yotsuya  spotkał się z twórczością Bellmera w 1965 roku. Jako członek grupy awangardowego Jokyo Gekijo (Situation Theater) zgromadził wokół siebie najświetniejsze postacie japońskiej kultury tamtych czasów, np. malarza-designera Kuniyoshi Kaneko, fotografów Eikoh Hosoe i Kishina Shinoyamę. Simon Yotsuya prowadzi obecnie słynną Ecole de Simon, szkołę, w której młodzi tokijscy artyści spotykają się, by kontynuować tradycję zapoczątkowaną przez Simona.

Eikoh Hosoe (ur. 1933) — artysta fotografik, uznany i ceniony na całym świecie, w ocenie krytyków  artysta o trwałym miejscu w historii fotografii japońskiej. Swą wyjątkową pozycję zaznaczył już w latach 60. ubiegłego wieku, tworząc cykle Barakei oraz Kamaitachi. W 1971 roku Eikoh Hosoe podjął współpracę z Simonem Yotsuyą, czego efektem był cykl fotograficzny „The Prelude of Yotsua Simon”.

Kishin Shinoyama (ur. 1930) — zyskał sławę jako fotograf aktów. W 1974 roku zdobył międzynarodowy rozgłos dzięki serii fotografii poświęconych domowi tatuażu w Yokohamie. Następnie stworzył medytacyjny cykl zdjęć japońskich domów i ogrodów.


Wystawa została objęta honorowym patronatem Marszałka Województwa Śląskiego oraz Ambasady Japonii w Polsce.

Wystawa została dofinansowana ze środków Miasta Bytomia oraz Miasta Katowice.


Organizator

Nasi partnerzy

Patroni medialni

zamknij