Ars Cameralis Silesiae Superioris


Veni Creator. Wojciech Kilar

28.11.2008 | Archikatedra Chrystusa Króla w Katowicach

Polskie prawykonanie utworu Wojciecha Kilara

28 listopada 2008 roku w Archikatedrze Chrystusa Króla w Katowicach odbył sie koncert w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO pod dyr. Marka Mosia oraz Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice CAMERATA SILESIA pod dyr. Anny Szostak. Było to polskie prawykonanie utworu Wojciecha Kilara.

Koncert odbył sie z okazji 15-lecia Radia eM oraz wszedł do programu ⅩⅦ Festiwalu Ars Cameralis 2008.

Wojciech Kilar

Kompozytor i pianista, urodzony 17 lipca 1932 roku we Lwowie. Zmarł 29 grudnia 2013 roku w Katowicach. Debiutował własnym utworem w wieku lat 15 na Konkursie Młodych Talentów w Rzeszowie. W latach 1950–55 studiował w Katowicach na Akdemii Muzycznej. Edukację muzyczną uzupełniał jako stypendysta rządu francuskiego w Paryżu w latach 1959–60; uczęszczał na zajęcia kompozycji do Nadii Boulanger. Na początku lat 60. ⅩⅩ w. współtworzył wraz z K. PendereckimH.M. Góreckim polską szkołę awangardową oraz nowy kierunek we współczesnej muzyce zwany sonoryzmem. Twórczość artysty uległa z czasem uproszczeniu języka dźwiekowego, nastąpił zwrot ku tradycji, ludowości i religii. Oprócz muzyki filmowej Wojciech Kilar komponował również utwory orkiestrowe, kameralne, wokalno-instrumentalne i fortepianowe. Wojciech Kilar to jeden z najbardziej utalentowanych i najbardziej popularnych polskich kompozytorów. Tworzył muzykę klasyczną i filmową przez ponad 50 lat. Odniósł wielkie sukcesy w Polsce jak i za granicą. Jest autorem muzyki do ponad 130 filmów.



Wykonawcy


AUKSO — Orkiestra Kameralna Miasta Tychy

W lutym 1998 roku powstał jeden z najciekawszych europejskich zespołów kameralnych. Grupa absolwentów Akademii Muzycznej w Katowicach wspólnie z Markiem Mosiem, wybitnym skrzypkiem, dyrygentem i kameralistą, powołała do życia orkiestrę, która miała być dla nich czymś więcej, niż miejscem pracy — raczej obszarem artystycznych poszukiwań i twórczego rozwoju, wspólnego kreowania sztuki najwyższej wartości. Tak narodziło się AUKSO — z greckiego: wzrastanie. Nazwa, jaką wybrał sobie zespół, nie jest przypadkowa; będąc wyrazem aspiracji tworzących go muzyków, wyznacza jednocześnie kierunek ich zawodowej drogi. Mówi o potrzebie doskonalenia i konsekwencji, o podejmowaniu wyzwań i otwarciu. 
AUKSO koncertuje w kraju i za granicą (Włochy, Hiszpania, Brazylia, Niemcy, Austria, Dania, Francja, Irlandia, Szwecja, Szwajcaria, Rosja, Ukraina, Litwa, Brazylia, Chiny), a w historię własną orkiestry wpisana jest jej współpraca z artystami tej miary, co Piotr Anderszewski, Rudolf Barshai, Howard Shelley, Andrzej Bauer, Jerzy Maksymiuk, Mark Minkowski, Jacek Kasprzyk, Daniele Alberti, Kaja Danczowska, Agata Szymczewska, Władysław Kłosiewicz, Janusz Olejniczak, Olga Pasiecznik czy The Hilliard Ensemble.
Są występy na festiwalach, m.in. Wielkanocnym Ludwiga van Beethovena, SESC Sao Paulo, Wratislavia Cantans, Warszawskiej Jesieni, Auditorio Palacio de Congresos da Saragossa, Caja Dero, Festiwal Gwiazd w Międzyzdrojach, Festval Sotto La Rocca — Włochy, Sacrum Profanum, Festiwal Muzyki Filmowej, Festiwal Dialogu Czterech Kultur, Jazz Jamboree oraz wiele innych, są płyty z polską muzyką współczesną: zespół nagrywał m.in. utwory Grażyny Bacewicz, Henryka Mikołaja Góreckiego, Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Kilara i Zbigniewa Preisnera.
I jest strefa pogranicza: łączenia klasyki z jazzem, rockiem, szukania wspólnego dla nich mianownika — lub odwrotnie: zabawy przeciwieństwami i zderzania odrębnych muzycznych języków. AUKSO koncertowało i nagrywało m.in. z Leszkiem Możdżerem, Tomaszem Stańko, Urszulą Dudziak, Michałem Urbaniakiem, Motion Trio i Voo Voo.

Marek Moś

Dyrygent, dyrektor artystyczny orkiestry kameralnej AUKSO od czasu jej powstania. Dyrektor artystyczny festiwalu „Letnia Filharmonia AUKSO” w Wigrach. Wybitny polski skrzypek i kameralista. Kształcił się w Bytomiu i Katowicach. Jego pedagogami byli Kazimierz Dębicki i Andrzej Grabiec. Założyciel i wieloletni primarius Kwartetu Śląskiego — zespołu, który w krótkim czasie stał się jednym z najwybitniejszych kwartetów smyczkowych w Europie. Z kwartetem występował na najbardziej prestiżowych festiwalach i najznakomitszych estradach świata, między innymi w Konzerthaus w Wiedniu, Concertgebouw i Ijsbreker w Amsterdamie, Vredenburg w Utrechcie, Schauspielhaus w Berlinie, Tivoli w Kopenhadze, Tonhalle w Dusseldorfie, De Singel w Antwerpii, Merkin Hall w Nowym Jorku i Jordan Hall w Bostonie. Z Kwartetem Śląskim artysta dokonał około 30 prawykonań utworów polskich i obcych, z czego część jest dedykowana zespołowi.
Artysta ma w swoim dorobku wiele nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji, a także dla firm fonograficznych (CD Accord, Olympia, Patridge, Thesis, Wergo ).Płyty, w nagraniu których uczestniczy Marek Moś, zdobywają liczne wyróżnienia i nagrody. Monograficzna płyta z utworami H.M. Góreckiego zdobyła Nagrodę Polskiego Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk’ 95”. Kolejny tytuł „Fryderyka” oraz wyróżnienie „Płyta Roku” magazynu „Studio” za rok 1997 zdobyła ostatnia płyta zespołu z nagraniami kwartetów K. Szymanowskiego i W. Lutosławskiego. Marek Moś jest również laureatem wielu nagród między innymi: Konkursu Muzyki Współczesnej w Krakowie (1979), Międzynarodowej Trybuny UNESCO w Paryżu (1984,1988), Związku Kompozytorów Polskich (1994, 2005), Nagrody Ministra Kultury „Gloria Artist” /srebrna/ (2005), Nagrody Marszałka Województwa Śląskiego (2005), Honorowego Obywatela Miasta Tychy (2009).
Obecnie, obok wielkiej aktywności koncertowej i nagraniowej, Marek Moś wykłada również w Akademii Muzycznej im K. Szymanowskiego w Katowicach.

Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia

Czołowa w Polsce kameralna grupa śpiewacza, znana z wysoko ocenianych interpretacji muzyki dawnej i najnowszej, utworzona w roku 1990 przez Annę Szostak. Zespół występuje w obsadach kameralnych, śpiewając repertuar chóralny a cappella, wykonuje partie solistyczne w dziełach wokalno-instrumentalnych, a w składzie poszerzonym o grono stałych współpracowników partie chóralne w dziełach oratoryjno-kantatowych.
Zespół oficjalnie reprezentujący Miasto Katowice, daje corocznie wiele koncertów w Polsce i poza granicami kraju, w ośrodkach o najwyższym prestiżu artystycznym: Gewandhaus w Lipsku, Parco della Musica w Rzymie, Palais de Beaux Arts oraz Le Théâtre Royal de la Monnaie w Brukseli, Concertgebouw w Amsterdamie, Gran Teatro La Fenice w Wenecji, Mei Lanfang Theatre w Pekinie. Światowe uznanie wśród krytyki muzycznej przynosi zespołowi udział także w renomowanych festiwalach — jak „Warszawska Jesień”, Festiwal Prawykonań — „Polska Muzyka Najnowsza” w Katowicach, Wielkanocny Festiwal im. L. van Beethovena, „Chopin i jego Europa” w Warszawie, „Sommerfestspiele" w Bregenz, „Wratislavia Cantans”. Camerata Silesia współpracowała z wieloma sławami sceny muzycznej, m.in. z Emmą Kirkby i Barbarą Schlick podczas koncertów w Polsce i Niemczech.

Anna Szostak

Absolwentka Wydziału Artystycznego w Uniwersytecie Śląskim, jest adiunktem tej uczelni, doktorem habilitowanym sztuki w zakresie dyrygentury. Należy do ścisłej czołówki polskich dyrygentów chóralnych. Powołała i prowadziła kilka zespołów wokalnych, wśród nich założony przez siebie w roku 1990 zespół śpiewaków-solistów Camerata Silesia, którego jest dyrektorem. Zespołowi temu, znanemu dziś w świecie ze stylowych interpretacji muzyki dawnej i współczesnej, nadała rangę europejską.
W interpretacji wokalno-instrumentalnej muzyki renesansu i baroku kieruje się ideą wykonań na instrumentach z epoki; takimi były koncerty ze słynnymi śpiewaczkami Emmą Kirkby i Barbarą Schlick, a także prezentacje z udziałem zespołów złożonych z wybitnych muzyków polskich i zagranicznych, m.in. Il Tempo i Concerto Polacco, Arte dei Suonatori, Accademia dell’Arcadia.
Wydarzeniami o historycznym znaczeniu było prawykonanie dzieł XVII-wiecznego kompozytora jasnogórskiego Aleksandra Władysława Leszczyńskiego (na Festiwalu „Gaude Mater” w Częstochowie, 2007), a także koncertowe wykonanie przy udziale zespołu zapomnianych, na nowo odkrytych dzieł Józefa Zeidlera na festiwalu „Musica Sacromontana” w Gostyniu. Zarówno dzieła Leszczyńskiego jak i Zeidlera zostały też nagrane i wydane na płytach kompaktowych.
Obok koncertów oratoryjno-kantatowych (Magnificat, Weihnachtsoratorium J.S. Bacha, Mesjasz i Hymny koronacyjne G.F. Händla, Msza Koronacyjna W. A. Mozarta) Anna Szostak prowadzi też koncerty monograficzne, poświęcone zarówno muzyce europejskiego klasycyzmu (symfonie W. A. Mozarta), jak i kompozytorów współczesnych: Krzysztofa Knittla, Witolda Szalonka, Arvo Pärta i Witolda Lutosławskiego (Trois poèmes d’Henri Michaux współdyrygowane wraz z Antonim Witem; podczas wykonania tego utworu w Brukseli tworzyła duet dyrygencki z Peterem Hirschem).
Przy produkcjach nowych współpracuje z Kameralistami NOSPR, Śląską Orkiestrą Kameralną i Orkiestrą Muzyki Nowej. Spośród wielu znaczących doświadczeń dyrygenckich, na uwagę zasługuje kreacja Miserere Pawła Szymańskiego na warszawskim festiwalu poświęconym twórczości tego kompozytora, a także występ we włoskim Feltre z Das atmende Klarsein Luigiego Nono, z udziałem wybitnego solisty-flecisty Roberto Fabriccianiego. Do szczególnie cennych należą kreacje pierwszych wykonań dzieł współczesnych kompozytorów polskich podczas Festiwali Prawykonań w Katowicach — utworów nierzadko dedykowanych dyrygentce, bądź jej zespołowi.

Organizator

zamknij